Säg den glädje..

..som varar heter det ju. Det skulle jag verkligen kunna säga idag när jag kom underfund med att jag stavat Villos namn fel på flygbokningen häromdagen. När jag nu skulle printa ut resedokumenten såg jag att där stod Villo istället för Vilho som är den stavning det ska vara enligt hans pass. Det är verkligen viktigt att man anger på pricken samma stavning som i passet för annars får man inte följa med flyget. En enda bokstav kan ju bli ett helt annat namn eller avse en annan person. Där är det ingen urskillnad om det bara är en bokstav eller en större felskrivning.

Ja då var det inget annat än att gå in och ändra stavningen och jag förstod ju att det skulle kosta något men trodde inte, när det bara var fråga om en bokstav i förnamnet, att det skulle kosta så mycket som att ändra resenär fullt ut. Men si så var inte fallet. För att ändra ett stackars l till ett h och jag dessutom gör allting själv online vill Ryanair ha 1155 kronor!!  Inte utan att jag blir lite PUTT. Visserligen är det mitt eget fel men ändå. De får ju inte ett dugg merjobb för det och jag belastar ingen kundtjänst. Hade jag däremot sett felet på en gång eller inom 24 timmar hade ändringen kunnat ske utan kostnad. Så ett varningens ord vill jag ge – kolla direkt att allt är OK när ni får mailet med bokningsbekräftelse efter en onlinebokning.

Ja så var det med den som vi trodde billiga resan. Visserligen ganska billig ändå men, men förargligt är det.

I övrigt har det varit konsthistoria idag, sista gången. Tänk vad 6 veckor har runnit iväg fort. Vi bestämde att försöka få till en fortsättning i höst.

Trevlig onsdagskväll. Kram

 

13 svar på ”Säg den glädje..”

  1. Hej. Vi ska åka till Marbella, Spanien. Min son och sonhustru bor där 6 vintertid fram till maj. Vi ska hälsa på dom en vecka. Jag skriver ett inlägg därifrån.
    Hälsningar
    Yvonne

  2. Vart skall ni åka? Du får berätta i ett inlägg hur det varit. Hutlöst att ta så mycket betalt för en ändring!
    Trevlig resa i alla fall.
    Hälsningar
    Birgitta

  3. Det låter inte klokt! Samtidigt blir jag inte jätteförvånad för jag tycker att många saker är krångligare nu än förr när det räckte med ett enkelt telefonsamtal för att ställa tillrätta något!

  4. Ja vi har förstått att Ryan inte har nåt vidare kundfokus och det dröjer nog innan vi åker med dom igen. Vi brukar åka Norwegian som är billigare på bagage och även ändringar i bokningen. Denna gång tyckte vi dock att det var praktiskt att vi kunde åka från Västerås istället för Arlanda.

  5. Skamligt är rätta ordet! Vi får bita i det sura äpplet och vara glada ändå!

  6. Ja det är ju viktigast att vi kommer iväg. Kundtjänsten ingen idé ringa för det var mycket tydligt och klart på deras hemsida vad som gällde om man stavat fel.

  7. Jag har förstått att Vilho är vanligt namn i Finland och jag visste också att han stavar så i passet. Likaväl gick det av bara farten att skriva Villo utan h. Det får jag ta helt enkelt fast det blev surt.

  8. Nämen så trist då, hade det varit mer lönsamt att ringa kundtjänsten kanske? Hur som så kommer ni ju på tur 🙂
    Kram

  9. Det tycker jag är hutlöst av Ryanair! Det är skamligt, sa alltid en arbetskamrat till Lasse om allt som kostade mer än han tänkt – och precis så tycker jag om det här … Skamligt!
    Även om resan är billig ändå, så kunde ni ha de pengarna till något annat.
    Ha en bra dag!
    Kram

  10. Ryan är inte särskilt kundvänliga. De tar hutlösa priser om man har några kilos övervikt. Så man kan inte vara nog försiktig. Men att det skulle kosta så mycket för att ändra en enda bokstav kunde jag inte i min vildaste fantasi tänka mig. Hoppas att allt är OK nu så att ni inte åker på fler nitar.
    Kram från Ingrid

  11. Men det är ju helt otroligt, är det verkligen sant??? Man tappar ju reslusten för mindre…
    Vet du, när jag läste ditt inlägg om att ni skulle resa så tittade jag på hans namn och tänkte att jag undrar om inte han egentligen heter Vilho, eftersom det är ett ganska vanligt namn i Finland. O tänk om jag påpekat det då, kanske hade du märkt att du stavat fel i beställningen? Ja inte verkar det vara helt enkelt ändå att sköta allt själv via datorn för det krävs ju så lite för att något ska bli fel…uschabuscha
    Hoppas nu att ni får dubbelt så bra väder och trevligt där borta när det gick sådär…

En liten kommentar, gör mig så glad!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.