Akrylmålat

Nu i Pandemitider måste man ju ha nåt trevligt att ta sig till som omväxling och jag har börjat måla i Akryl och gått ett par onlinekurser för att lära mig grunder och olika tekniker. Jättekul är det och avkopplande, tiden bara flyger iväg. Mest blir det åt det abstrakta hållet jag målar. Tänker lägga upp mina alster som ett slags Vernissage här i bloggen. Ni hittar dom samlat under kategori Vernissage.

Fiskarmix
Spirande
RUNDLIG

Palmstädning

Gatuarbetare här har även att rensa upp bland palmernas vissna blad, särskilt vid gågator och strandpromenader. Ger massor med skräp

Kul är också att se hur det blomstrar även i november och blommor byts ut i offentliga planteringar.

Malaga

Jerker som i många år vistats delar av året i Spanien har nu stor lokalkännedom kring Malaga och sydkusten. Vi följde med dom till Malaga en dag för besök i djuraffär och en stor sportaffär. Därefter blev det lite sightseen och mat.

Grönt

Vi vandrar mycket i fina gamla kvarter och frapperas av hur grönt och stilla det är i gränderna även när det blåser mycket på andra håll. Här kan man också hitta små ”hål i väggen ”-restauranger . Vi har dock ännu inte besökt någon. Idag torsdag 22 november har vi mulet, inget regn och heller inte blåst att tala om. 16 grader plus känns rätt ok.

Finns många vackra husfasader med kakelplattor

I gränderna prunkar det…

Städning i palmerna på gamla bladgrenar

16 november

Sitter på balkongen med morgonkaffet. Fantastiskt så här i mitten november. Nästan vindstilla vilket inte är så vanligt här, blåser för det mesta lite mer. Idag lär det bli en mulen dag men inget regn förutspått. +17 nu.

Lite lustigt med väderprognoser har jag märkt för de stämmer nästan aldrig. Hade samtal igår med Sverige där de trodde vi satt i regn men det var ju kanonfint och sol här!! Ska bli kul se hur det blir på söndag då prognosen för Marbella varskor om över 40 mm regn…

Villo anlände i onsdags och det var både trevligt, roligt och tryggt. Sover lugnare när han är med.

Har försökt få Villo köpa hatt och han tycker själv han passar i min. Men varje gång vi provar i affär tvekar han och köper inte.

Vi irrade igår runt i gamla stan och letade efter den pizzeria syrran och jag var på. Trodde vi hittat och åt pizza där men sen kom jag underfund med att det inte var samma ställe. Vi får göra nytt försök.

F ö går dagarna sin sköna gilla gång. Vi får se vad vi hittar på denna dag den 16 nov.

Gambas och tabletter

Nog för jag hört förut att läkemedel är billigt att köpa i Spanien. Det blev besannat idag när jag på apoteket inhandlade 40 tabl ibuprofen 600mg (receptbelagt hemma) och 20 tabl Normon 500mg (samma som Alvedon). Den kunde även fås i styrka 1000mg. Hör och häpna, allt utan recept och kostade totalt ca 30 kr!!

Sen blev det lunch/middag Spagetti Gambas pil pil. Ganska bra men godare med traditionella gambas pil pil i het olja med vitlök. Vitlök här med men inte riktigt samma sak.

På varje bord i restaurangen stod det ett spel av nåt slag (tidsfördriv i väntan på mat kanske eller för att stanna och beställa mer). Ett trevligt inslag tyckte jag som hade ett dominospel på mitt bord.

Mellandagar

Måndag igen! Igår åkte min syster hem till Sverige och jag blir nu ensam ett par dar innan Villo kommer på onsdag.

Denna vecka inleds idag med mulet väder men ändå ganska varmt, runt 16 grader på morgonen. Det är lite underligt med vädret här nere. Hemma är det ju väldigt fuktighet på kvällar, mornar och nätter. Här verkar det inte finnas nån fukt alls. Möbler och allt på balkongen är precis torrt trots att jag aldrig tar in några av sittkuddarna på kvällarna. Ganska skönt måste jag säga speciellt som vi är mitt i november.

På morgonen idag tog jag mig för med lite ”storstädning” för det blir mycket damm och typ finfin sand som väl yr in trots att jag aldrig går på stranden och drar in sand den vägen.

Lägenheten skulle jag tippa är på ca 50 kvm och altanen/balkong på kanske 15. Altanen är det bästa på hela lägenheten! Huset är 14 våningar högt och jag bor på 7e våningen. Det byggdes på 80talet har jag för mig och det är klart att det är slitet här och där i lägenheterna och folk sköter ju det olika också. Detta är inget hotell utan alla lägenheter är privata och vissa hyr ut, andra inte och en del verkar bo stadigt här.

Strandpromenad de lux

Häromdagen tog vi en rejäl tur på strandpromenaden. En bra bit ytterligare från där marmorbeläggningen slutar. Det renderade hela 10.000 steg så vi kände oss duktiga syrran och jag.

Naturligtvis blev det en vätskekontroll och det på ett litet ställe på stranden. Där intog vi en hel karaff Sangria och sen tog vi in grillade chickenwings med pommes. Allt jättegott! Syrran föll dessutom för frestelsen och tog en fotmassage som erbjöds av en strandförsäljare. Bra dag detta med!

På spaning sköldpaddor

I en av Marbellas parker finns en där små havssköldpaddor huserar i en damm tillsammans med en hel del fåglar. Igår gick vi dit på spaning. Jo, vi såg två stycken sköldpaddor och flera fåglar värda att fotografera men ack så svåra att fånga på nära håll. Bjuder här på lite bilder från dagen i sin helhet.

Underbart

Nu är det 1 vecka sedan vi åkte hit och vädret har hittills varit toppen frånsett spöregnet när vi kom.

Det är lagom med folk/turister och inte som på sommaren då allt är fullt. Ca 16 gr på morgonen och 23 på eftermiddagen i snitt. Men i solen blir det ju mycket varmare och vår balkong har bästa läge.

På måndagar är det marknad i Marbella stad och marknad finns det alla veckans dagar i närområden om man är intresserad. Vi nöjer oss med Marbella. I övrigt tar vi dagarna som de kommer och utforskar gränder, gator, och torg. Finns även möjlighet att med lokalbussen förflytta oss till andra byar/samhällen och det lär vi nig göra så småningom.